Puzzle 24: Prime Place

Here’s a Prime Place puzzle, another type from the upcoming GP round. Finally a type that forces me to deal with rendering irregular grids! I wonder if we’ll have a hex grid in one of the next rounds?

primeplace

 

Rules Place a number between 1 and 4 into each cell, such that each number occurs exactly four times. The digit sum of each horizontal or vertical word must be prime. The digit sum of a diagonal word is prime precisely if that word is marked with a gray diagonal. Here, a word is a maximal straight line of connected cells; words may have length 1.

Or see the instruction booklet.

Advertisements

5 thoughts on “Puzzle 24: Prime Place

  1. furudo.erika

    This puzzle certainly did a good job of showing me the large gap between what I believed the rules for the puzzle type to be and what they actually were. At least I should have some chance of solving it now in the GP :D

    Reply
  2. Silke

    Hallo Robert, auch hier noch eine Frage. Ich verstehe diese markierten Diagonalen nicht so richtig… Müssen denn alle markiert sein? Auch für 1-Zellen-“Wörter”? Also wenn eine Zelle in einer Richtung in einer Diagonalen mit anderen Zellen liegt, und in der anderen Richtung nicht, und es ist eine Linie durch die Zellen in der einen Disgonalrichtung – hätte die Zelle dann ein Kreuz, wenn sie selbst alleine schon eine Primzahl wäre, oder nicht??
    Und noch grundsätzlicher – über Eck berühren heißt, Teil eines “Wortes” zu sein, auch wenn eine Lücke angrenzt? (Bei dir ist die Lücke immer nur in einem der 4 Felder eines 2×2-Bereiches, aber theoretisch könnte die Lücke ja auch in 2 diagonalen Feldern des Berecihes sein – berühren sich die anderen beiden dann immer noch?)
    Ich glaube, ich sollte dieses Rätsel auslassen…

    Reply
  3. rob Post author

    Ja, auch für Einzeller; die Zelle, die du beschreibst, hätte ein Kreuz. Wenn das Rätsel z.B. aus nur einer Spalte besteht (geht nicht, aber…), so hätten die Primzahlen alle ein Kreuz, die Nichtprimzahlen wären ganz weiß.

    Die Diagonalwörter gehen auch durch solche Engpässe, hatte das Beispielrätsel in der Anleitung nicht so was?

    Reply
  4. Silke

    Ja, das kann sein, es ist schon ein paar Tage her, dass ich mir das angeschaut habe.
    Danke!!!
    Ich finde die Idee ziemlich verwirrend, aber dass auch einzelne Zellen markiert sein “müssen”, hilft sicher schon mal weiter.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s